Inred hemmet som ett museum

För dig som är intresserad av exempelvis kultur, historia, mode eller fotografi finns det massor av fantastiska museer att besöka i Sverige och utomlands. Vikingaliv, franska designers, filmstjärnor eller dinosaurier – utbudet är enormt. Du kan besöka museerna fysiskt eller digitalt och hämta lärdomar och inspiration som kommer berika ditt liv på många sätt.

Du kan också låta inreda ditt hem med olika museer som inspirationskälla och det kan uppnås enkelt med bilder av olika slag. Genom att sätta upp en poster med ett av dina favoritkonstverk eller kulturidoler i hemmet får du en bit av museet i din vardag och du kan dessutom sätta upp ett flertal bilder på ett museiliknande sätt.

Gör en egen utställning

En typisk utställning består av ett antal bilder eller föremål som följer ett tema som i princip kan vara vilket som helst. Det kan vara en viss slags konstform eller geografisk plats, en färg eller en form, en person eller en tidsperiod. Genom att välja en genre som du gillar och passar din personlighetstyp kan du ge ditt vardagsrum eller din hall en kul museikänsla. Sätt upp posters och belys dem med snygga spotlights och komplettera med föremål som passar kontexten.

Lärorikt rum för barnen

Barn är som små svampar som suger i sig lärdomar i en rasande fart. Genom att få gå på museer och utställningar väcker du entusiasm för alla möjliga ämnen och det kan få en kul fortsättning i barnrummet. Låt barnen göra en egen utställning med saker de tillverkat själva i lera eller med kritor och inred rummet med bilder på saker och platser de sett. Väck läslusten genom att inspirera med bilder och sagoböcker och ta småttingarna till museer med kul barnteman som exempelvis Junibacken i Stockholm, Lekoseum i Osby eller Universeum i Göteborg. Efter besöket kan barnen få välja bilder att sätta upp på sina väggar. Det kan vara saker de sett under vistelsen eller teman inspirerade av den, till exempel djurmotiv efter att de besökt naturhistoriska utställningar eller rymdmotiv efter att de varit på ett planetarium.

Med ett museitema i hemmet får både barn och vuxna inspiration i vardagslivet och det kommer väcka lusten att upptäcka och lära sig mer. Det är dessutom snyggt och ger bostaden en unik karaktär.