Kända konstverk du finner på muséum

Några av världens mest kända konstverk går att se för allmän beskådan på olika museum som finns över hela världen. I det här inlägget får du veta mer om världens mest kända konstverk och vart du kan hitta dem.

Mona Lisa

Konstverket som hjälpte Carola att ta hem vinsten i melodifestivalen år 1983 heter Mona Lisa och målades av Leonardo Da Vinci i början på 1500-talet. Men konstverket fick inte sitt namn först 30 år efter Da Vincis bortgång. Målningen har sedan den blev klar hängt på flera olika ställen runt om i hela världen. Men det ställe där konstverket hängt mest, och där konstverket finns just nu är på Louvren i Paris som är Frankrikes nationalmuseum. Förutom originalet som finns på Louvren går det att köpa kopior på Mona Lisa. Det finns till exempel posters du kan köpa och hänga upp i stiliga Ramar som gör att Mona Lisa får den prakt konstverket kräver. På så sätt kan du låta kända konstverk bli en del av din inredning och hem.

Stjärnenatt

Ett annat känt konstverk från en lika känd konstnär är verket stjärnenatt av Vincent Van Gogh. Vincent van Gogh är en nederländsk konstnär som levde på 1800-talet. Stjärnenatt målades år 1889 och föreställer en virvlande natthimmel. Stjärnenatt finns att beskåda på Museum of modern art i New York.

Ännu sitter Tuvstarr kvar och ser ner i vattnet

Ännu sitter Tuvstarr kvar och ser ner i vattnet är namnet på ett av Sveriges mest kända konstverk. I folkmun kan konstverket kallas för prinsessan Tuvstarr eller ibland bara Tuvstarr. Målningen är i akvarell och målades av den småländske konstnären John Bauer år 1913. Konstverket föreställer en sagoprinsessa som blickar ner i en skogstjärn. Målningen köptes av Malmö stad år 1914 och hänger på Malmö konstmuseum.

Skriet

En känd konstnär från vårt grannland Norge är Edvard Munch och är konstnären bakom det kända konstverket skriet som föreställer en figur som står på en bro och skriker. Konstverket är från år 1893 och finns att beskåda på Nasjonalmuseet i Oslo.

Näckrosor

En fransk konstnär som bland annat gjorde sig känd för porträtteringen av näckrosor i sina konstverk är Claude Monet. Claude Monet föddes år 1840 i Paris och gjorde en hel serie av konstverk med näckrosor. Dessa konstverk finns utspridda över hela världen. Från Tokyo till Paris till Moskva till Los Angeles.

Flicka med pärlörhänge

Ett annat känt konstverk där en kvinna är modell är flicka med pärlörhänge. Konstnären bakom heter Johannes Vermeer som levde och verkade i Nederländerna på 1600-talet. En av hans kändaste konstverk är flicka med pärlörhänge som skapades kring år 1665. Konstverket finns att se för allmän beskådan på konstmuseet Mauritshuis i den nederländska staden Haag.

Guernica

Guernica är ett känt konstverk av den spanska konstnären Pablo Picasso som föddes år 1881 och dog år 1973. Ett av hans kändaste verk heter Guernica och är en minnesmärke för den spanska staden med samma namn. Konstverket hänger på konstmuseet Museo Reina Sofía som finns i den spanska staden Madrid.