Intressanta museer i Spaniens huvudstad.

För dem som har råd, är en resa alltid en höjdpunkt och en krydda i det vardagliga livet. Det kan dock vara svårt att veta var man ska resa då meningarna kan vara delade inom familj eller vänkrets. En del familjer väljer att spendera semestern inom Sverige genom att till exempel resa på husvagnssemester. Andra väljer semestrar med långa dagar på stranden med massa sol och bad eller vintersemestrar i skidbacken. Alternativen är många och helst ska det ju vara något som passar alla. Att resa till en storstad kan därför ofta vara ett bra alternativ. Där finns alltid något för alla då utbudet i stort sett är obegränsat. Populära städer med stort utbud är exempelvis Rom, Paris, Berlin och Barcelona.

Madrid

I den här artikeln ska vi dock fokusera på en annan storstad och en annan typ av resa, nämligen Madrid och de museum som staden har att erbjuda. Är man kulturellt intresserad så är Madrid verkligen en stad man bör besöka. Antingen samlar man ihop ett gäng likasinnade och åker på en museumresa eller så får man komma överens med familjen om att man får bestämma ett par saker var som hela familjen ska delta i. Beroende på tid på året så kan det vara bra att veta att Madrid inte alltid innebär soliga dagar och varma nätter. Därför kan det vara bra att packa ner även varma kläder som exempelvis en Hoodie med tryck och en regnjacka för att vara på den säkra sidan.

Museum i staden

Vilka museum har då Madrid att erbjuda sina invånare samt alla turister? Nedan får du ett par exempel på olika museum du kan besöka under din vistelse i den spanska huvudstaden.

• Museo Reina Sofia. Detta museum är Spaniens nationalmuseum för konst på 1900-talet. Här kan man se verk från kända konstnärer som Pablo Picasso och Salvador Dalí, men även från andra kända konstnärer som exempelvis Joan Miró.
  • Museo del Prado. På svenska heter det Pradomuseet och även det är ett konstmuseum som till största delen innehåller verk som skapats före 1900-talet. Detta museet byggdes på sent 1700-tal och innehåller över 2200 tavlor. Kända målare som tagit plats på Pradomuseet är Rembrandt, Diego Velázquez och Francisco de Goya.
  • Museo Arqueológico Nacional. Det nationella arkeologiska museet i Spanien ligger också i Madrid och delar byggnad med Spaniens nationalbibliotek. Detta museum är väl värt ett besök om du ska till Madrid och du kan ta del av utställningar, samlingar och andra aktiviteter väl på plats.

Ovanstående museer utgör endast en liten del av vad staden har att erbjuda. Har du andra intressen så kan det även finnas museum i staden som stillar din nyfikenhet. Se till att förbereda dig ordentligt innan resan så du vet vilka museum du vill besöka.