Tre museeum i Stockholm med fri entré

Museer

Written by:

Det finns museum runt om i världen som har samlat flera tusen objekt under lång tid och som har ett utbud i alla möjliga kategorier. I stort sett är det mesta av historiskt värde och för den nischintresserade som vill ta sig en titt på vad just Stockholm har att erbjuda kan ett besök på Armémuseet, Idrottsmuseet, eller Spelmuseet vara ett alternativ. Stockholm har ett brett utbud och tre av de största och mest välbesökta är Naturhistoriska riksmuseet, Medelhavsmuseet och Etnografiska muséet som dessutom har fri entré.

Naturhistoriska riksmuseet

Detta fantastiska museum lämnar ingen besviken. Det finns en hel avdelning som tar sig an Sveriges natur och djurliv, allt ifrån uppstoppade vargar, älgar, kaniner till olika fågelarter. Här får vi ta del av oändligt många fossiler och bland höjdpunkterna ingår avgjutna skelett av dinosaurier samt ett valskelett. Här kan du även ta del av häftiga gestaltningar av urmänniskan, polarlivet samt hur människokroppen är uppbyggd och ta del av fotografiska utställningar. Museet har också en vacker avdelning med olika mineraler och kristaller.

Medelhavsmuseet

En sevärd samling och arkeologiska fynd från medelhavsländerna bland annat från Grekland, Turkiet och Egypten där olika föremål berättar om dessa människors livsöden. Museet är praktiskt och naturligt vackert inrett med alla föremål som finns samlade. Höjdpunkten är att få se mystiska mumiegravskistor och mumifierade djur, bland annat katter och fåglar.

Etnografiska muséet

Vill du ta del av en stor samling som berättar oss väldigt mycket om olika tider och kulturer är etnografiska en riktigt bra upplevelse. Här finns allt från hur människorna levde till vilka könsroller man hade. Det finns föremål att se, allt ifrån halsband gjorda av tänder till jaktföremål. Utställningarna där vi bland annat kan ta del av hur eskimåer och indianer levde är mycket givande och lärorikt. Det är fascinerande att se hur människor klarat sig genom tiderna och ta del av hur det kan ha påverkat oss idag.

Ett udda tips

Om du känner att du är färdig med vad Stockholm har att erbjuda kommer här ett udda tips. När det kommer till museum verkar det inte finnas några gränser på vad utbudet kan innehålla. Runt om i världen finns det mycket att välja på och vi kan lätt få göra en resa tillbaka i tiden inom i princip vad som helst.

Är du exempelvis intresserad av att se lampor och dess historia kan du besöka världens största lampmusseum Lumina Domestica i Belgien. Här finns i stort sett alla typer av olika lampor bevarade och samlade. Efter att ha tagit del av denna magnifika samling kanske du även känner för att inreda ditt hem med mysig belysning. Ett brett utbud med snygga lampor till hemmet kan du inhandla genom att kanske ta en titt här bland stilrena vägglampor kan ge inspiration.

lookout