De bästa museum i Stockholm

Museer

Written by:

Stockholm har många bra museum och här finns något för alla smaker. Oavsett om det är fotografier, postmodern konst eller djurskelett som väcker intresse så finns det någonstans att åka i Stockholm.

De allra flesta museum är gratis och endast ett fåtal specialmuseum kostar pengar. Inträde på Cosmonova går till finansiellt stöd för nya projekt och inträdet på fotografiska går exempelvis nästan uteslutande till att bevara konst samt att hålla platserna vid liv med nya utställningar. Det omåttligt populära Abbamuseet innefattas inte av lika mycket finansiellt stöd som exempelvis Moderna Museet och måste därför ta inträde för att finnas till för de miljoner turister och invånare som besöker det varje år.

Naturhistoriska

Uppe vid Stockholms Universitet så kan man hitta Naturhistoriska Riksmuseet som ligger i en anrik byggnad. De har gratis inträde för alla utställningar förutom ett annat special arrangemang. Här kan vuxna och barn upptäcka fakta om dinosaurier, utrotade djur och även mineraler och natur som fanns för länge sen. Grannen Cosmonova visar filmer och går det går dessutom att hyra lokaler i byggnaden till företagsevent och utbildningar. Behöver du hyra in personal till event är ett tips att kika på rekrytering Stockholm som alltid hittar rätt personal till rätt plats.

Moderna museet

På Skeppsholmen ligger Moderna Museet som liksom Naturhistoriska är helt gratis. Här har det funnits utställningar av alla mästare i många olika stilar. Moderna Museet erbjuder en blandning av all konst som är värd att upptäcka och den nytänkande fasaden bryter av mot den stilrena inredningen på salarna. Museet anordnar dagligen workshops för både barn och vuxna där man kan få lära sig att skapa konst eller lyssna på författarsamtal. Moderna Museet erbjuder även babyvisningar för föräldrar med små barn som vill njuta av konst och samtidigt göra något roligt tillsammans med barnen.

Fotografiska

Nära slussen på Södermalm så ligger Fotografiska. Det är ett av få museum i Stockholm som kostar någonting. Det är ett väldigt modernt museum med en otrolig samling fotokonst och en prisad restaurang, och bar på plats. Ofta så kommer besökande utställningar till fotografiska som även anordnar event emellanåt. Fotografiska har något för alla smaker och åldrar och den som vill minnas besöket kan ta ett kort med sitt sällskap i fotoautomaten på våning 2. Det är ingår dessutom i inträdet.

Hallwylska museet

Hallwylska museet består egentligen av en före detta bostad till ett grevpar från 1898. Det är dock inte en vanlig bostad utan ett helt palats, mitt på Hamngatan i Stockholm. Det som är unikt med det här museet är att an verkligen hamnar mitt i historien när det kommer till förstklassig inredning, prylar och konstsamlingar. Överflödet av lyx gör att tankarna vandrar till en annan tid och museet är både gratis och erbjuder guidade turer för stora och små.

lookout